Recensie Wallace Vanborn

donderdag 19 februari 2015Muziek-O-Droom Hasselt

Wallace

De Muziekodroom strikte voor haar muzikaal aanbod een Belgische groep die al snel omschreven kan worden als de Gentse klepper van de stonerrock. De driekoppige band Wallace Vanborn mag zich deze omschrijving zeker toekennen en hoog in het vaandel dragen. Ze hebben een indrukwekkende live-reputatie en hun concert in Hasselt was daar het verstommende bewijs van. Krachtig, ruw en loeihard, zoals we het graag hebben.

Wallace Vanborn mag dan wel niet de bekendste groep van België zijn, maar een indrukwekkende muziekgeschiedenis hebben ze wel. In 2005 was er het prille begin met een eerste EP. Pas na hun deelname aan Humo‘s Rock Rally in 2008 werden ze opgepikt als een beloftevolle band door Studio Brussel. Een reputatie die de band zeker kon waarmaken na hun debuutalbum Free Blank Shots en enkele liveoptredens vanjewelste. Ze kregen al snel de bijnaam “Pletwallace“ omwille van hun overweldigende live prestaties, die ze nog altijd kunnen waarmaken.

De overdonderende live-reputatie van een band is vaak een vergiftigd geschenk. In het geval van Wallace Vanborn daarentegen tovert het een uitgelaten grijns op je gezicht bij de eerste gitaarriff. Net zoals de vele recensenten zeggen, zijn de live prestaties overweldigend, zelfs beter dan hun albumopnames. De ruwe gitaarriffs, sterke vocals, energieke drums en bass grijpen je bij de keel en laten je pas los wanneer de bandleden na een nummer achter een pintje vragen of op het eind van het podium verdwijnen.

De band koos ervoor om het merendeel van het optreden te wijden aan nieuwe nummers uit The Orb We Absorb. Om het nieuwe album op te kunnen nemen, trokken de drie Gentenaren naar de opnamestudio van Chris Goss in Californië. Het is duidelijk dat Wallace Vanborn veel heeft opgestoken van de stonerrock-guru Goss, want het nieuwe album is een knappe toevoeging tot hun repertoire dat live voor heerlijk oorsuizen zorgt. Af en toe wisselde de band af met nummers uit hun eerdere albums Free Blank Shots en Lions, Liars, Guns and God.

Belgische stonerrockfanaten zijn zonder twijfel apetrots na zo‘n sterk liveoptreden van eigen bodem. Wallace Vanborn zorgt voor een beleving die men nog maar zelden treft. Hopelijk mogen we in de toekomst nog meer verwachten van de Gentse “Pletwallace“ en houden ze hun indrukwekkende live-reputatie in stand.

< Jelle Geuns >

De setlist (mogelijk onvolledig):

1. Supply & the Damned